En toen, geen winter - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Ruben Berg - WaarBenJij.nu En toen, geen winter - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Ruben Berg - WaarBenJij.nu

En toen, geen winter

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

30 November 2006 | Zwitserland, Lausanne

Lieve allemaal,

de winter, uhmm herfst, of... hoe zal ik het eens noemen. Hier ligt in elk geval geen sneeuw. Ik kan natuurlijk met gemak wat virtueel sneeuw in de CAVE plaatsen en dan net doen alsof ik van een berg knal, maar das niet echt genoeg (nog niet helaas).
De warmte in Nederland begint hier nu ook opgemerkt de worden. De locale studenten waar ik mee samenwerk geraken toch steeds meer in een onrustige stemming nu de vraag "waar blijft die sneeuw?" steeds vaker hoorbaar is.

Het is morgen 1 december en dan begint volgens het KNMI de winter. Wij van het gewone volk doen dat natuurlijk pas wanneer het ongeveer de 21e december, want dan weten we zeker dat het koud is. Toch? Of zitten we over 4 jaar met kerst lekker in onze zwembroek aan het strand tussen 10 uur 's ochtends en 16 uur 's middags. Want ja, de zon vertikt het natuurlijk wel om langer te komen schijnen, die wil ook een winterpauze.

Nu komt echter het mooiste van allemaal. De zon kent ook seizoenen. Ja lieve lezers en je raad het al, het is "winter" op de zon! Even kort uitgelegd, dit betekent dat de activiteit van de zon (gemeten in aantal zonnevlekken) laag is. Een cyclus van de zon duurt ongeveer 11 jaar. De volgende link legt het allemaal (in het engels) in meer detail uit.
http://science.nasa.gov/headlines/y2004/18oct_solarminimum.htm
Interessant is echter het volgende plaatje:
http://science.nasa.gov/headlines/y2004/images/solarminimum/history.gif
hier is duidelijk te zien dat een lage zonneactiviteit over een bijna een eeuw (1640 - 1710) overeenkomt met de ons wel bekende klein ijstijd. Conclusie: mogelijk ga ik dan over 4 jaar toch nog een keer meedoen met de UNOX-1januari-Schevingen gekte. Want ja, als het dan 20 graden is durf ik wel! :)

Gelukkig hebben Berit en ik ons huisje op 4 hoog achter de duinen met een directe toegang tot het dak en eventueel een nog hogere toren. Mocht het water gaan stijgen en Den Haag blank komen te staan stuur even een heli onze kant op wij zorgen wel voor zwembandjes!

Groetjes uit Lausanne +12 Graden,

Ruben

  • 30 November 2006 - 15:20

    Jessica:

    Lieve ruub,
    Wat kan jij toch lekker ouwe deuren. Leer je dit allemaal in Zwiserland ?
    Fijn weer van je te horen knul!
    Pak je maar goed in de komende dagen, want hier is de kou begonnen.Mistig is het en waterkoud. Een paar extra berevellen (of zijn het berenvellen)zijn nu nodig.
    Liefs van ons alledrie,
    JES

  • 01 December 2006 - 13:03

    Sigrid:

    haha!! Ik kom kijken dan over vier jaar in Scheveningen :):)

    Leuk om te lezen dat je nog steeds evenveel kan kletsen over 'hele nuttige' dingen...
    Succes met alles!! xx

  • 01 December 2006 - 16:24

    Mama:

    je portie humor is weer kompleet.wacht maar rustig af want die winter komt er echt wel aan. blijf schrijven. kusje saskia.

  • 02 December 2006 - 09:37

    X:

    He Ruben, hier dan ook een steunbetuiging voor je Unox-actie van mij. Maar ik vind het zo'n cliche het op 1 januari te doen, we kunnen ook een nieuwe trend zetten en het op 1 juli doen, nadeel is alleen dat er dan geen standjes met erwtensoep staan, maar ja, of je daar nou met 25* op zit te wachten... Veel plezier nog de komende weken, leuk om ook jouw verhalen te lezen. Hou ons op de hoogte, ik lees wel over de vage termen e.d. heen.

    Grtz, Erik (je zwager)

  • 02 December 2006 - 11:55

    Zusje:

    Hey lekker ding,
    Gaat wel goed daat he! Nou, ik lag toevallig vanmiddag nog even heerlijk in mijn biki aan het zwembad. Verplicht weekend houden noemen we dat, anders schiet het er echt bij in.

    Veel liefs, Elisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Lausanne

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2007

MIMIC

06 Februari 2007

"Zonder dalen geen toppen"

15 Januari 2007

Vervolg van vorige week.

10 Januari 2007

Toepassing Virtual Reality

09 Januari 2007

Week 5 - 6 Feestdagen
Ruben

Actief sinds 18 Nov. 2006
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 22252

Voorgaande reizen:

20 November 2006 - 03 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: